Sunday, July 11, 2010

The Driver.



The Driver.

أيمن

ياااه.. عشرين سنة سواقة من غير مخالفة سرعة

صاح هيثم في وجه صديقه ايمن و هو يتساءل عن سر عدم وجود مخالفة سرعة له على الرغم من وجود مخالفات مرورية مختلفة و متعددة مثل الركن صف ثان او التحدث في الموبايل او عدم ضبط حزام الامان و استطرد هيثم في دهشة

العجيب اني باركب معاك كتير و احنا رايحين الشغل.. و عارف سواقتك السريعة و كمان المتهورة.. ازاي ماحدش ظبطك و ضحكت على الرادار

ابتسم ايمن و هو يقول

على فكرة.. انا عمري ما زودت السرعة عن الرادار

قال هيثم مندهشا

خلاص يا سيدي.. بلاش الرادار.. انما يا ايمن انت ماتنكرش انك بتميل للسرعة

اوما ايمن براسه موافقا و قال

يمكن لأني باكون مستعجل.. بس انا باركز في السواقة و بآخد بالي من الطريق كويس

هز هيثم راسه نفيا بقوة و هو يهتف

دي مش اسباب كافية

قال ايمن بهدوء و كأنه يكشف سرا خطيرا

انا عندي موهبة معينة

سخر هيثم قائلا

هتقول انك من فيلم الابطال الخارقين و تقدر تعمل نفسك مطاط او كاوتش و بتجري بالعربية

ضحك ايمن طويلا و قال وسط ضحكاته

لا مش كدة خالص.. انا كنت عايز اقول اني مش ايمن

اتسعت عينا هيثم دهشة و هو يقول

ازاي يعني.. انت مش ايمن زميلي ولا ايه

قال ايمن و هو يضحك

اقصد اقول اني اشول.. باكتب بايدي الشمال و احساسي اقوى و اكتر برجلي الشمال

قطب هيثم بين حاجبيه و تمتم بقوله

ايوة فعلا.. انا عارف انك اشول.. بس ايه العلاقة بين

بتر هيثم عبارته فجاة و برقت عيناه بريق الفهم
حقاً
الرجل الأشول اكثر حكمة في القيادة.. لأن فرامل السيارة عند قدمه الأقوى