Wednesday, May 19, 2010

The Farm.





The Farm


من المجموعة الأدبية.. اقرأها مرتين.. المزرعة

"خلاص يا بسنت.. تقدري تبتدي الشغل في المزرعة.."

قالتها الأم في وداعة كمن تسلم ميراثها الشخصي الا ان ابنتها قالت في استنكار:

" يا ماما انا لسة مش قد شغل المزرعة.. انا باحبها و باحب اشوفك و حضرتك بتابعي الشغل فيها.. بس انا لسة ماعرفش فيها تفاصيل كتير.."

قالت الام في حنو:

"يا بسنت انا من الاول عرفتك كل حاجة في المزرعة.. تبيعي ازاي.. و تشتري بكام.. و تزرعي ايه.. و الحيوانات اللى تجيبيها.. و مواسم الزراعة.. كل حاجة.. كل حاجة.. و الباقي انتي هتتعلميه بالممارسة.."

قالت بسنت:

" بس انا لو سألت حضرتك في حاجة يبقى لازم تعرفيني.. مش كدة يا ماما؟!"

اجابت الام مبتسمة:

" ان شاء الله.. ان شاء الله.. انتي عارفة ان المزرعة دي جبتهالك و انتي صغيرة.. و حببتك فيها.. و من الاول هي باسمك.. يعني تحافظي عليها و تكبريها.."

قالت بسنت بحماس:

"حاضر يا ماما.. و كمان.."

رن..رن..رن..

قاطعها رنين الانتركوم الخاص ببوابة العقار و قالت بسنت :

" آلو.. ايوة.."

جاءها صوت خميس البواب قائلا:

" ناس عايزين مدام ندى.."

قامت الام بنشاط تخاطب الانتركوم في نفس اللحظة التي سمعت فيها صديقاتها تقلن:

" ندى.. ميعاد النادي.. كفاية كسل على الدي في دي.."

اسرعت الام خارجا و هى تخاطب بسنت قائلة:

" كملي في مزرعتك يا بسنت اللي على الفيس.. فارم فيل.. و هاجيبلك هدية جميلة علشان عيد ميلادك التاسع.. كل سنة و انتي طيبة يا حبيبتي.."

قالت الطفلة بسنت:

" و انتي طيبة يا ماما.."

خرجت السيدة ندى و اسرعت بسنت نحو الكمبيوتر و هي تتساءل:

"انا نسيت الباسوورد!!.. ياترى كان ايه؟!"